Best Friends Forever - Kapitel 1

”IIIH! Eric ringer!”, tjöt Cat. ”Tyst!”

Fastän Emma redan var tyst nickade hon.

”Hej!”, sa Cat till sin pojkvän Eric. ”Sure! Klockan åtta? Okey!”

När Cat fnissande lagt på frågade Emma som vanligt:

”Vad ville han?”

”Han vill att vi går på bio på lördag!”, pep Cat. ”Vad skall jag ha på mig?”

”Vi skulle ju ha myskväll på lördag!”, sa Emma besviket.

”Just det ... kan vi ta det en annan dag?”, frågade Cat.

”Visst!”, muttrade Emma.

”Du, förlåt!”, sa Cat. ”Men du kan ju följa med! Om Eric tar med sig Jacob kan vi ju ha en dubbeldejt!”

”Öh ... okej!”, sa Emma.

Just ämnet killar var Emma inte så bra på. Hon hade aldrig haft ett förhållande med någon, hon hade aldrig blivit kär. Och även om hon hade blivit det hade hon inte vågat visa det. Hon var för blyg.

”Em?”, sa Cat. ”Em, vi börjar nu!”

Emma tog ut sina matteböcker, smällde igen skåpet och rusade efter Cat uppför trappan.

 

”Vad tyckte du om maten, Emma?”, frågade Cats pappa Paolo.

”Jättegott!”, sa Emma med munnen full av lasagne.

De satt i Cats kök och åt middag tillsammans med hennes familj. Cats italienska pappa hade lagat en underbar måltid.

Hemma hos Cat var Emma inte alls blyg. Hon kände sig hemma där.

”Catharina brukar också gilla lasagne. Men idag äter hon inte alls mycket.”, sa Paolo.

Emma sneglade på Cats tallrik. Hon hade tagit högst två tuggor.

”Får vi gå nu?!”, sa Cats båda lillebröder, Carl och Cristopher, otåligt.

”Nej, vänta tills Catharina har ätit upp!”, sa Cats mamma Elizabeth strängt.

”Jag är färdig!”, suckade Cat och de båda pojkarna kilade snabbt iväg från matbordet.

”Ska du inte har mer än sådär?”, sa Elizabeth oroligt. ”Du kommer att tyna bort om du fortsätter såhär!”

Cat suckade och tog en pyttetugga innan hon reste sig upp.

”Ska vi gå, Em?”, frågade hon.

”Okej!”, svarade Emma och reste sig upp hon också.

 

”Hallå!”, ropade Emma när hon stängt ytterdörren till den lilla lägenheten hon bodde i med sin pappa.

”Hallå gumman! Har du varit hos Cat?”, hördes pappas röst inifrån vardagsrummet.

”Mm.”, mumlade Emma.

”Det finns fisk i kylen.”, sa pappa.

”Jag åt hos Cat.”, svarade Emma, och var glad att hon för en gångs skull tackat ja till middag hos sin bästis.

Hon gick in till sin pappa och slog sig ner bredvid honom i den blommiga soffan. På teve visades The Simpsons.

”Just det, Emilia ringde.”, sa pappa. ”Hon ville snacka med dig. Jag tror inte att det var något speciellt, men du får ringa henne i morgon.”

”Okej!”, sa Emma, som helst hade velat prata med sin storasyster med en gång.

”Några läxor idag, då?”, frågade pappa.

”Nej, men vi har matteprov på fredag.”, svarade Emma. ”Jag ska nog plugga lite.”

Hon reste sig igen och hämtade skolväskan i hallen. Hennes mobil surrade till i fickan så hon tog upp den.

Det var ett sms från Cat.

Du och Jacob följer med på lördag! Dubbledate! YEEY! <33  :)

Emma svarade snabbt.

Okey! Prata skype nu? :)

Det tog inte många sekunder innan det surrade till igen.

Kan inte, morsan tvingar mig att va med och se på Star Wars  med familjen! :(

Emma svarade kort innan hon lade ner mobilen i fickan igen.

Haha, men Star Wars är ju bra! Ses imorgon i skolan! <3

Emma tog den svarta axelbandsväskan och lunkade in på sitt lilla rum. Därinne fanns bara en säng, en garderob och ett litet skrivbord. På skrivbordet stod den gamla stenåldersdatorn som knappt gick att använda för att den var så seg.

Emma suckade och slog sig ner vid skrivbordet. Hon tog upp sin mattebok, men fick ingenting gjort. Matte var inte direkt Emmas bästa ämne, och att hon var jäkligt trött gjorde inte saken bättre.

Hon tog upp sin iPhone och gick in på facebook. Inget nytt där.

Plötsligt surrade det till.

Jacob ringer, stod det på skärmen.

Emma funderade en stund men svarade till slut.

”Hallå?”

”Hej, det är Jacob!”, hördes Jakobs röst i andra änden.

”Hej.”, sa Emma.

”Öh, vi skulle ju gå på bio på lördag, men ska vi ses hos Cat, eller ...?”

”Visst!”, sa Emma. ”Hejdå!”

Emma klickade honom innan han hunnit svara och kände sig lite elak.

Vad hade han gjort henne? Hon suckade igen och tänkte att hon nog bara var trött.

”Pappa, jag lägger mig tidigt idag!”, ropade hon till honom.

”Matteprovet då?”, ropade pappa tillbaka.

”Jag pluggar mer imorgon!”

_____________________________________________________________________________

Jag vet inte om det där blev så himla bra... Ni får säga till om det verkade dåligt, för i sånna fall får jag komma på någonting annat.

Det här var bara ett INFO-kapitel, så att ni skall förstå ungefär hur Emmas liv ser ut! :) Ifall det var något ni inte riktigt fattade är det bara att fråga, för som sagt blev jag väldigt osäker på hur det här blev!

Som vanligt har jag inte läst igenom, så ursäkta för stavfel och sånt xD 

DO YOU COMMENT? :D



Kommentarer
Kajsa

Bra!

Svar: Tackar, tackar! Tycker du att jag skall fortsätta?
pannikotti.blogg.se

2012-08-29 @ 21:37:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0